Eksperter inden for terrænkørsel fra International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC) satte Defender på prøve, selv før den blev lanceret.
De ønskede at kontrollere, om den genfødte legende var i stand til at støtte humanitært arbejde i nogle af verdens sværest tilgængelige samfund. IFRC's flådeeksperter fik deres svar i Dubai.
Fra ørkensand til snoede veje oplevede de firehjulstrækkets sikre håndtering og komfort, mens de kørte op ad det højeste bjerg i De Forenede Arabiske Emirater.
Defender bestod hver test til glæde for Ilir Caushaj fra IFRC. Han sagde: "Røde Kors støtter millioner af mennesker i krise hvert år og arbejder i næsten alle lande i verden. Vi opererer i nogle af de mest vanskeligt tilgængelige steder på jorden og arbejder ofte i meget vanskeligt terræn, så vores teams skal være i stand til at klare alt."
IFRC's flådeeksperter testede Defender i blødt sand mellem de rullende klitter i ørkenen. Prototype-modellen klarede de stejle stigninger, krævende sidehældninger og blinde toppe, der karakteriserer off-road kørsel i regionen.
Med temperaturer over 40°C var hårnålesvingene på Jebel Jais-motorvejen næste destination. Defender demonstrerede sin komfort på vejen og smidig håndtering, mens den nåede højder på næsten 2.000 meter.
Dubai var et passende rejsemål for at fortsætte Defender's partnerskab med Røde Kors. Forholdet går tilbage til 1954, hvor en specielt tilpasset Series Land Rover blev indsat i regionen som en mobil klinik.