Closeup af Defender logo på motorhjelm

DEFENDER-HISTORIEN

Defender omfavner det umulige. Formålsdrevet designet, yderst eftertragtet og ekstremt holdbar – en moderne helt, der respekterer sin fortid, men samtidig forudser fremtiden.


Verdens første succesfulde civile 4x4 har defineret en verden, den selv var med til at forandre – og åbnet nye horisonter for eventyr, arbejde og humanitært virke på alle kontinenter.


Defender færdes også i vores kulturelle landskab. Den har båret kongelige på verdensomspændende rejser og været centrum for action med nogle af filmens største stjerner.


To mænd gjorde alt dette muligt – de visionære Wilks-brødre. Spencer Wilks var administrerende direktør for Rover Company og Maurice den chefingeniør, der altid kiggede fremad.

Ny og Gammel Defender ansigt til ansigt under åben himmel

Defenders historie begynder i 1947 ved Red Wharf Bay på den walisiske ø Anglesey. Maurice Wilks tegnede omridset i sandet af det, der skulle blive et af de største køretøjer nogensinde.


Inden for et år blev den færdige Land Rover afsløret for verden. Et unikt stykke industriel design, konstrueret til at være kapabel med lette aluminiumsplader, meget korte udhæng og – afgørende – valgfri firehjulstræk.


På alle undtagen de tidligste modeller reducerede gearstangenes røde og gule knopper overgangen mellem to- og firehjulstræk til en simpel manøvre, der fungerede i enhver situation. Dette er forløberen til det unikke Terrain Response-system i nutidens Defender.


Inden for få måneder blev Wilks-brødrenes skabelse solgt over hele verden. Snart begyndte den at rejse med det britiske kongehus. Den allerførste Land Rover til statslige parader, med sin specialdesignede bageste platform, blev brugt til at hilse på folkemængder under Dronning Elizabeth II og Prins Philips første Commonwealth-turné i 1953.


Gennem hele sit lange liv blev Dronning Elizabeth II ofte set bag rattet i en Defender på de kongelige godser, hvor Defenders stadig er i brug af det britiske kongehus.

Gammel Defender-model
ER 11 kroningsbatch

Køretøjet skulle også give en ny slags eventyrere mulighed for at tackle ethvert terræn på planeten. Den nu legendariske Oxford og Cambridge Far Eastern Expedition vakte opsigt, da seks universitetsstuderende kørte 18.000 miles fra London til Singapore i 1955-56.


Inspireret af denne rejse dækkede briterne George og Jinx Rodger 10.000 miles over syv år i deres Station Wagon, hvor de dokumenterede Afrikas truede stammer og dyreliv. Den canadiske biolog Bristol Foster og naturkunstner Robert Bateman tog på en 40.000 miles lang jordomrejse. Mange fulgte efter.


Præstationer som disse bidrog til at skabe en fritids-offroadscene. Deltagere i Camel Trophy – en slags 4x4 verdensmesterskab – inspirerede skabelsen af det perfekte alsidige værktøj til de hårdeste ekspeditioner eller blot til fritids-camping.


Defender gjorde det til et globalt fænomen. Den er stadig en fakkelbærer, indbegrebet af eventyr, offroad og humanitært arbejde.


Dette var muligt, fordi den frem for alt blev konstrueret til at være kapabel. Det er den stadig. Hver version er gået længere og har sat standarder, som andre kæmper for at følge.


Nye, længere akselafstande gjorde den oprindelige mere anvendelig og tillod tilføjelsen af Pickup- og Station Wagon-varianter. Station Wagon introducerede de berømte alpine vinduer i taget, som gav mere lys og ekstra udsyn til hårnålesving i bjergene.


Motorerne blev mere kraftfulde og effektive, men køretøjet forblev først og fremmest funktionelt. Et tidligt komfort-tilvalg omfattede ikke meget mere end tag- og dørbeklædning. Ét element blev dog tidløst – man kan stadig bestille en Defender med slidstærke og vaskbare gummimåtter.

Defender parkeret i ørkenen

I det første årti blev 70 procent af produktionen eksporteret til 150 lande. Intet køretøj før det havde efterladt så mange dækmærker verden over. For utallige mennesker var det måske den første bil, de nogensinde havde set.


Det blev solgt i militærudgaver, hvilket inspirerede til navnet Defender, som senere blev brugt til alle varianter. Mange civile modeller udrettede også heltegerninger – som redningskøretøjer, ambulancer og lifte.


Defender har endda deltaget i rally, hvor motorsportseksperterne hos Bowler forvandlede den til en konkurrenceklar maskine.


Med sin uomtvistelige holdbarhed blev den unikke 4x4 mere og mere eftertragtet. Series II fra 1958 tilføjede visuel appel, med den taljeformede bue, som stadig findes på dagens Defender.

Defender Classic Editions i udstillingslokale

Appellen tog den med til de mest glamourøse steder. I 60’erne blev stjerner som Marilyn Monroe, Steve McQueen og Paul McCartney fotograferet med brødrene Wilks’ skaberværk.


Moderne komfort begyndte at dukke op i Series III fra 1971, bl.a. med polstret instrumentbord og nye betjeningsenheder. V8-motorer blev tilgængelige for dem, der krævede mere ydeevne både på og uden for vejen.


County-udgaven fra 1982 var endnu et tegn på, at denne 4x4 var mere end et arbejdsdyr. Den blev kendt for sine nye farver med dekoration og stofbeklædte sæder.


Året efter introducerede modellerne Ninety og One Ten et frontdesign, der forblev uændret til produktionen af den klassiske Defender ophørte. Turbodiesel kom til, sammen med forbedret interiør og spiralfjedre, der øgede komforten.


Navnet Defender blev introduceret i 1990. Det afspejlede perfekt, hvad kunder verden over følte for dette unikke køretøj: pålideligt, robust og trofast. Det er skabt til at færdes over land.

Defender off-road, grå / stormfuldt vejr

Dagens Defender fortsætter denne arv. Det genopfundne ikon er ekspert på og uden for vejen. Det er den stærkeste og mest kapable Defender nogensinde – ustoppelig og øjeblikkeligt genkendelig.


Fås som 90, 110 og 130, med op til otte sæder. Hver har sin egen karisma. Hard Top-versionerne fås i 90 og 110 og er klar til professionelt brug.


Alle er testet i de hårdeste forhold – fra Arktis til ørkenen. Deres karrosseri er tre gange stærkere end konkurrenternes.


Holdbarhed og bæredygtighed er en del af Defenders vision for moderne luksus. Defender 110 fås som elektrisk hybrid.


Som en afspejling af sin heroiske og karismatiske natur støtter den fortsat humanitært arbejde og bevaring via Røde Kors og Tusk Trust.


Den er blevet udødeliggjort i LEGO og inspirerer en ny generation af helte. Den er også filmstjerne.


James Bond-fans har set Defender 110 SVX Double Cabs i SPECTRE, bygget til at jage 007 ned ad alpine skråninger. Men det var nutidens Defender, der bestod den hårdeste prøve: I No Time To Die blev en flåde af 110’ere presset til det yderste af stuntkørere i ekstreme forhold. No Time To Die, det 25. Bond-eventyr, for at skabe en spektakulær biljagtssekvens.


Det var en passende rolle for et køretøj, der nu er et brand i sig selv. Defender har en elektrisk vision for den nære fremtid, men forbliver det, det har været siden 1948 – et symbol på frihed.

FLERE DEFENDER-HISTORIER

støtter selvsikre kvinder

KVINDER, DER OMFAVNER DET UMULIGE

Vi fejrer de modige kvinder, der dagligt skubber grænser sammen med Defender.
Kvinde på roadtrip med Defender

HAVFRUEN FRA ARKTIS

Fotograf Megan Hemsworth presser sig selv for at indfange skønheden i verdens farligste have.
RØDE KORS

HUMANITÆRE PARTNERE SIDEN 1954

Styrkelse af lokalsamfundets robusthed, beredskab og modstandskraft verden over i samarbejde med det britiske Røde Kors.

UDFORSK DEFENDER

Parkeret bil i ørkenen

DEFENDER 130

Bedste plads i klassen til op til otte passagerer med en tredje sæderække.
Sidevisning af den parkerede bil i det grønne

DEFENDER 110

Udvidet plads med syv sæder og mulighed for en tredje række.
Sidevisning af den parkerede bil

DEFENDER 90

Vælg mellem fem eller seks sæder.
Sidevisning af Defender

DEFENDER HARDTOP

Fås med fem, seks eller syv sæder i to karrosseridesigns.