Mellem højvandsmærket og fire meter fra havet er sandet normalt fast nok til, at man kan køre i det med en 4x4.
KØRSEL I SAND
Land Rovers ambassadør Ed Stafford tester Range Rover SVAutobiography i sandet sammen med Land Rovers ekspertinstruktør Will McKean.
DET GRUNDLÆGGENDE
For at køre gennem sand skal du sætte gearkassen i et lavt gear og opbygge jævn fremdrift. Overvej at sænke dæktrykket (minimum 15 psi) for at skabe et større overfladeareal.
Vælg Sand i Terrain Response. Hvis hjulene spinder, skal du lette trykket på speederen og sænke dækkenes hastighed for at opnå vejgreb igen.
Hvis du skal parkere i sand, bør du gøre det på en hældning. Så får du nemmere ved at sætte bilen i bevægelse igen.
STRANDKØRSEL
Mellem højvandsmærket og fire meter fra havet er sandet normalt fast nok til, at man kan køre i det med en 4x4. Vær altid opmærksom på tidevandet, når du kører på stranden.
Når du kører i vådt sand, kan hjulene synke ned i underlaget, hvorfor du bør bruge Mudder og hjulspor-indstillingen indstillingen. Kør ikke i vådt sand, da der kan gemme sig farlige områder med ”flydende” sand eller kviksand.
ØRKENKØRSEL
På strækninger med fast sand i ørkenen kan du køre i gear med relativt høj udveksling.
Husk, at skorpen på sandets overflade er stærkere og mere tør, når det er køligt om morgenen.
Kørsel i fugtigt ørkensand efter regnvejr kan være nemmere. Blomster, som blomstrer i løbet af natten, hjælper også med til at binde sandet sammen.
Hvis du møder sandklitter, skal du køre udenom og ikke igennem dem.
Hvis du bliver fanget i en sandstorm: Parkér bilen med den bageste del op mod vinden, sluk motoren, og vent på, at stormen passerer.
FÅ FINPUDSET DINE EVNER TIL KØRSEL I TERRÆN
Få vores vigtigste råd om at tackle disse udfordrende terræntyper
KØRSEL PÅ GRUS
Forlad asfalten, og dyrk terrænkørsel som en professionel med vores ekspertråd om kørsel på grus.