LAND ROVER GENTÆNKER FREMTIDENS LUKSUSBILER

En vision for moderne luksus

Jaguar Land Rover vil gentænke fremtidens luksusbiler. Det er et spørgsmål om bæredygtighed – og nødvendigheden af at vi alle gør en forskel. Jaguar Land Rover vil som virksomhed ikke blot fortsætte med at designe nogle af verdens mest eftertragtede luksusbiler. Det vil også ske ved at sætte en ny og højere barre – samfundsmæssigt og miljømæssigt. CEO, Thierry Bolloré siger:


“Jaguar Land Rover er unikke i den globale bilindustri. Vi designer uovertrufne modeller, og har samtidig en uovertruffen indsigt i, hvad kunderne kræver af fremtidens luksusbiler. Til det hører, at vi har en høj brandværdi, en særlig ’britiskhed’ og at vi har adgang til førende globale aktører inden for teknologi og bæredygtighed i Tata Group.”


“Vi vil udnytte dette til at gentænke vores forretning, vores to brands og fremtidens kunderejse. Den nye strategi – “Reimagine” – skal gøre det muligt at styrke vores brand yderligere samtidig med at vi skaber større bæredygtighed omkring os.”


To moderne luksusbrands med fokus på bæredygtighed
Centralt for den nye strategi, “Reimagine” er elektrificeringen af Land Rover og Jaguar – og at begge i den proces bliver ved med at bevare deres særskilte brandpersonlighed.


Med Land Rover handler det om eventyr – og om at overskride nye grænser og erobre nyt land. De næste fem år vil Land Rover fortsat tage nye veje og introducerer seks 100% elektriske modeller i serierne: Range Rover, Discovery og Defender. Den første 100% elektriske variant kommer i 2024.


Fra midten af 2020’erne vil Jaguar være transformeret til et 100% elektrisk luksusbrand med en portfolio af ekstraordinære biler, drevet af næste generations teknologi.


Ved indgangen til 2030 vil alle solgte Jaguar være 100% elektriske og 60% af alle solgte Land Rover emissionsfri. Det er Jaguar Land Rovers mål at opnå nul emission på tværs af alle aktiviteter i 2039. Som en del af denne ambition forbereder Jaguar Land Rover også at introducere brint-teknologi i deres modeller. Arbejdet er allerede i fuld gang og flere prototyper kommer på de engelske veje de næste 12 måneder.


Hvis ”Reimagine” skal være en succes, er det helt fundamentalt, at der skabes en ny målestok for bæredygtighed i luksus-segmentet. Derfor vil et nyt team være dedikeret til udelukkende at fremskynde nye løsninger, hvad enten det drejer sig om materialer, produktionsforhold, teknologi, services eller investeringer i cirkulær økonomi.


Der vil årligt blive investeret 2.5 mia. i nye elektrificerende teknologier og udvikling af tjenester, som optimerer kundernes oplevelser. I den sammenhæng vil afprøvede tjenester som abonnementssystemet, PIVOTAL, der har vækstet med 750% det seneste regnskabsår, og som er født af Jaguar Land Rovers partner, InMotion, blive foldet ud i resten af verden.


Kvalitet og effektivitet
”Reimagine” vil sætte nye standarder. Til det hører også nye platforme for Jaguar og Land Rover.


Land Rover vil benytte sig af den kommende platform, Modular Longitudinal Architecture (MLA). Den leverer elektrificerede motorer (ICE) og 100% elektriske modeller i takt med at Jaguar Land Rover udvikler sit produktsortiment. Derudover vil Land Rover også benytte sig af den helt elektriske platform, Electric Modular Architecture (EMA). Jaguar-modeller vil i fremtiden udelukkende blive bygget på en elektrisk platform.


”Reimagine” handler også om forenkling. Ved at konsolidere antallet af platforme og modeller vil virksomheden være i stand til at etablere en ny målestok for kvalitet og effektivitet og i den sammenhæng kunne rationalisere og accelerere lokale investeringer.


Det betyder, at Jaguar Land Rover vil bevare deres anlæg og faciliteter på hjemmemarkedet i Storbritannien og rundt om i verden. Udover at skulle producere platformen, MLA vil fabrikken i Solihull i West Midlands også være hjemsted for den nye, 100% elektriske Jaguar-platform.


Kunsten at blive skarpere
Som det fremgår af de seneste finansielle tal, har Jaguar Land Rover fået etableret et stærkt fundament. Det giver et godt afsæt for at skabe bæredygtig forretning for partnere, ansatte, aktionærer og verden som helhed.


Denne bæredygtige transformation bliver understøttet af det netop lancerede Refocus-program – og ved at konsolidere eksisterende initiativer som Charge+ med nye tværgående aktiviteter.


”Reimagine” skal også gøre Jaguar Land Rover til en endnu mere fleksibel organisation. En del af transformationen er en ny og fladere struktur, der vil give ansatte mere ansvar og skabe muligheder for at levere bedre resultater. Faciliteterne i Gaydon bliver symbolet på denne indsats. Her bliver ledelsen og andre vigtige funktioner flyttet til for at skabe tættere samarbejde og hurtigere beslutninger.


Tag lederskab med Tata Group
Realiseringen af ”Reimagine” bygger på et tættere samarbejde og større videndeling med virksomheder i Tata Group. Det sker med fokus på at skabe øget bæredygtighed og best-practices inden for ny teknologi. Jaguar Land Rover er datterselskab under Tata Motors, hvor Tata Sons har været den største aktionær siden 2008. Thierry Bolloré siger:


“Vi har an lang række muligheder for selv at drive udviklingen fremad. Det er unikt. Andre skal indgå partnerskaber og kompromisser, hvor vi har ubesværet adgang til ny viden og ressourcer.”


Jaguar Land Rover er godt på vej mod tocifrede EBIT-margener. Og ambitionerne er høje. Jaguar Land Rover sigter efter at blive en af verdens mest rentable producenter af luksusbiler. Mr N. Chandrasekaran, bestyrelsesformand for Tata Sons, Tata Motors og Jaguar Land Rover siger:


”Strategien for “Reimagine” kommer ikke bare til at give Jaguar Land Rover yderligere fart. Den får også Jaguar Land Rover til at harmonere med de bæredygtige visioner, der er er i Tata Group som helhed. Sammen vil vi realisere Jaguars store potentiale og styrke Land Rovers tidløse dyder. Begge brands skal symbolisere ægte ansvarlighed over for kunder, samfund og vores planet.”


Thierry Bolloré konkluderer:


“Vi er en virksomhed drevet af sjæl, ånd og begejstring. Det er også det, som definerer vores vision for vores to brands og vores gentænkning af fremtidens luksusbiler. Jaguar og Land Rover er brands, der stadig vil vække følelser, men som også skal overbevise i kraft af ny teknologi og nye standarder for bæredygtighed og ansvarlighed.”


Jaguar Land Rover: Vi gentænker fremtidens luksusbiler