Ceri Batemans ekspertise placerede hende i en nøglerolle på det nye Defender-projekt. Den ledende digitale overfladeingeniør fungerede som bindeled mellem designere og ingeniører og forbandt den genfødte 4x4-legendes karakteristiske udseende med dens ydeevne og holdbarhed under overfladen.


Tændt af en passion for biler fra barndommen, hvor hun så motorløb med sin far, var Ceri stolt over at arbejde på et af de mest imødesete nye køretøjer i mange år. Hendes indflydelse på Defender er tydelig – i de smukt designede, højteknologiske forlygter.


Som udvendig overfladeingeniør kunne Ceri arbejde på alt, hvad en kunde ser eller rører ved på deres køretøj. For Defenders forlygter betød det det ydre linseglas til hovedbelysningen, retningsvisende lameller, ramme og hætte til højtryksspuling.

Defender forfra med forlygte

“Det skal fungere sammen med al den bagvedliggende ingeniørkunst. Og hver del har tolerancer. De har alle forskellige materialer, og de har alle forskellige afstande mellem sig.


“Du skal vide, hvad hver del gør, og arbejde sammen med leverandørerne for at sikre, at det hele passer sammen, for hvis én sektion er skæv, passer det ikke og vil ikke fungere.”


Defender satte Ceri og hendes teams kreative færdigheder på prøve inden for problemløsning, 3D-rumlig forståelse, kommunikation og sans for detaljer. De lykkedes med at få hver komponent til at passe sammen og fungere som den skulle, samtidig med at det så ud, som designerne havde tænkt sig.


“Vi prøver altid at fokusere på at beskytte designintentionen og holde os så tæt på den som muligt.”


Kritikere og kunder var enige – Defender har været en stor succes siden lanceringen i 2019. Appellen er tydelig for Ceri, som nogle gange kører i en Defender ved universitetsbesøg for at inspirere næste generation af kreative i bilbranchen.


“Det er en sjov bil. Den er raffineret, men sjov. Du kan gøre bilen til lige det, du vil have den til at være, og tilføje enhver funktion, du ønsker. Denne bil kan alt.”

Defender Octa set fra siden
Defender sideforlygter

Ceri kom til JLR efter at have studeret bildesign.


“Mens jeg gik på universitetet, tror jeg, jeg var naiv nok til at tro, at der næsten ville være lige mange kvinder og mænd. Vi var kun tre ud af en gruppe på 120.”


Det er ved at ændre sig nu. Ceri bidrager som medlem af JLR’s Women in Creative-gruppe, der har til formål at støtte og anerkende kvindelige kolleger på deres egne præmisser.


“Vi ønsker, at JLR skal være mangfoldig af de rigtige grunde. Jeg har været i situationer, hvor jeg er blevet kaldt en alibikvinde, og det ønsker jeg ikke at være. Jeg vil være der på grund af det, jeg gør – ikke fordi jeg er kvinde.”

FLERE DEFENDER-HISTORIER

støtter selvsikre kvinder

KVINDER DER OVERVINDER DET UMULIGE

Fejr de modige kvinder, der overvinder det umulige med Defender.
Profilbillede af Emma Kowalczuk

INGENIØRMÆSSIG HARMONI

Som leder af elektromagnetikafdelingen står Emma i spidsen for et team af ekspertingeniører, der bruger computersimulationer til at sikre, at trådløs teknologi fungerer i harmoni.
Profilbillede af Deniz Yetkin

HVERT ENESTE DETALJE TÆLLER

Som ansvarlig for proceskæden for køretøjsprogrammer arbejder Deniz med Defender i alle faser for at sikre, at køretøjet er innovativt og opfylder de højeste standarder for kvalitet og pålidelighed.

UDFORSK DEFENDER

Parkeret bil i ørkenen

DEFENDER 130

Bedste plads i klassen til op til otte passagerer med en tredje sæderække.
Sidevisning af den parkerede bil i det grønne

DEFENDER 110

Udvidet plads med syv sæder og mulighed for en tredje række.
Sidevisning af den parkerede bil

DEFENDER 90

Vælg mellem fem eller seks sæder.
Sidevisning af Defender

DEFENDER HARDTOP

Fås med fem, seks eller syv sæder i to karrosseridesigns.